[ag]
|
hudba.info
|
MarianVarga.sk
|
PavolHammel.sk
|
brigada.sk
|
najdes.sk
|
parfemy
1900 - 1949
1950 - 1959
1960 - 1969
1970 - 1979
1980 - 1989
1990 - 1999
2000 - dnes
maľba
socha
grafika
kresba
fotografia
multimédiá
inštalácia
objekt
keramika
šperk
kombinovaná technika
sklo
textil
scénografia
a-z
múzeá
inzercia
linky
galéria
|
múzeum
o nás
|
ponuka
|
partneri
|
pripomienky
|
copyright
|
kontakt
Výtvarníci
Martin Benka
Martin Benka
* 1888, Kostolište, SR
+ 1971, Malacky, Slovenská republika
Médiá: maľba
Prvé práce sa vyznačujú impresionistickým stvárnením v duchu pražskej školy A. Kalvodu. Svárňuje juhomoravskú krajinu a slovácke interiéry využivajúc hru farby a svetla.(Slovácka izba) V roku 1913 cestuje na Slovensko, avšak monumentalizácia slovenskej krajiny sa naplno prejaví v jeho tvorbe až v roku 1919.
Okolo roku 1915 transformuje krajinu v duchu secesného dekorativizmu. Dekoratívne usporiadanie plôch a ornamentálna línia sa pomaly blížia k neskoršiemu abstrahovaniu krajinárskeho motívu (Jesenný vinohrad, Medzi kukuricou).
V rokoch 1919-1920 sa vykryštalizuje jeho typická monumentalizovaná maľba. Benka monumetalizuje krajinu, heroizuje slovenské človeka a jeho prác abstrahovaním skutočnosti. Redukciou na tvarovú a myšlienkovú podstatu ponúka zjednodušenú víziu a konštrukciu videného sveta. Vytvára si vlastnú symbolickú obsahovú a formálnu reč spočívajúcu na štylizácii života a mýtov rodnej zeme. Tento štýl vrcholí v rokoch 1921 - 27 a 1931 - 34, končiac v manierizme štyridsiatych rokov. Téma človek v krajine je stvárnená v nespočetných variáciách. Všeobecná horská krajinaje dejiskom nekonečného zápasu človeka s prírodou. Monumentálna kulisa krajiny je zväčša rozvrstvená do troch plánov, prvý statický s figúrami ako repoussoir, druhý epický s pracovným výjavom a ohraničujúcou masou hôr s vysokým horizontom. Kompozícia pracuje s princípmi symetrie a arytmie, celkový dojem je však statický. Využíva zväčšené detaily, nedodržané priestorové vzťahy a pomery veľkostí v mene vystihnutia prapodstaty slovenskej krajiny a jej človeka. Medzi jeho výrazové prostriedky patrí expresívny rukopis a línia, plošnosť a redukcia farebnosti na zemité a modrasté tóny.
Tieto tendencie vyústia do patetických zobrazení heroického človeka v štyridsiatych rokoch. (Odolnosť, Rodina v povstaní, Cez boje a žiale k slobode)
Výber z tvorby
Od Jelšavy
, 1930, Olej, 16,5 cm x 24 cm
Revúcka dolina
, 1928, Vlastník: Slovenská sporiteľňa
Krajina z Terchovej
, 1936, Olej, 140 cm x 115 cm
Jesenný vinohrad
, 1915
Výber z tvorby autora
Výber z tvorby
Vzdelanie
1914,
Súkromná maliarska škola A.Kalvodu v Prahe,
(A.Kalvoda)
Individuálne výstavy
1937,
Svetová výstava,
Paríž, Francúzsko
Kolektívne výstavy
1913,
Výstava Krasoumnej jednoty,
Praha, Česká republika