[ag] | hudba.info | MarianVarga.sk | PavolHammel.sk | brigada.sk | najdes.sk | parfemy
1900 - 1949
1950 - 1959
1960 - 1969
1970 - 1979
1980 - 1989
1990 - 1999
2000 - dnes

maľba
socha
grafika
kresba
fotografia
multimédiá
inštalácia
objekt
keramika
šperk
kombinovaná technika
sklo
textil
scénografia

a-z

múzeá
inzercia
linky
   
galéria | múzeum o nás | ponuka | partneri | pripomienky | copyright | kontakt
Výstava
 
Informácie
 
Názov: KAPELA DUDAS: Núdzové východiská
V galérii: Múzeum Vojtecha Löfflera
Trvanie: 15.5. - 15.6.2008
Kurátor: Vladimír Beskid
Vystavujúci: Jana Kapelová, Juraj Dudáš, Ivan Dudáš

Výstavný projekt pod názvom Kapela Dudas: Núdzové východiská, ktorý pripravilo Múzeum Vojtecha Löfflera v Košiciach v spolupráci s Galériou Jána Koniarka v Trnave predstavuje pod značkou kapely trojicu mladých trnavských umelcov Janu Kapelovú (1982) a bratov Juraja (1975) a Ivana (1980) Dudášovcov. Hoci sú absolventmi odlišných umeleckých škôl: Kapelová ukončila AVU v Banskej Bystrici, Juraj Dudáš je absolventom pražskej akadémie a Ivan Dudáš vyštudoval VŠVU v Bratislave, všetci traja majú spoločné post-konceptuálne východiská, založení na ideovej skratke, výskume a analytických postupoch práce.

Ich nosným vyjadrovacím prostriedkom sa stali nové médiá a video, ktoré im umožňuje prostredníctvom pohyblivého obrazu plastickejšie vykresliť jednotlivé idei a príbehy. Na výstave je možné vidieť ich video práce v podobe veľkoplošných projekcií, TV-objektov a video inštalácií.

Mladí umelci v tomto projekte reagujú na súčasnú sociálnu a kultúrnu situáciu, kde pod vplyvom komerčných médií a konzumu je oblasť výtvarného umenia vytláčaná na perifériu záujmu spoločnosti. Práve fungovanie v tomto „núdzovom“ režime kultúry ich núti hľadať nové témy a vlastné „východiská“ z tejto situácie. Chcú poukázať predovšetkým na postavenie a rolu samotného umelca v dnešnej spoločnosti.

Dudášovci si zvolili hlavnú metaforu podivných „zamestnaní“ na okraji spoločnosti, kde sa samotní autori objavujú v podobe zlodejíčkov áut (Autičkári), kyselinárov s plechovými sudmi (Čističi), pracovníkov verejných WC (Hajzlopucéri), futbalových organizátorov (Biletári), či miestnych výpalníkov (Podpaľači). Kým oni prinášajú razantne, priamočiare a sebaironizujúce podobenstvá, Kapelová uprednostňuje intímnejšie výpovede, malé intervencie a posuny v kultúrnom kontexte. Vytvára vlastné kritické situácie, v ktorých vstupuje do vozovky (Test sirén), ide po stavbárskom lešení na návštevu do výťahovej búdky (Návšteva), vytrháva sa prvé šedivé vlasy (Bez názvu), alebo vystupuje v polohe člena „sekty“ súčasného umenia, keď ponúka výtvarné časopisy na verejnosti (Bez názvu). K tomu pridáva menšie odkazy v podobe bezpečnostnej tabuľky s nápisom: RAUSGANG (Rausgang), či drobný objekt, v ktorom spája úradnícky červený nápis Nevstupovať s kostolným svetlom (Večné svetlo).
   
 
Sprievodná akcia
 
15.5.2008 Vernisáž