|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jumiege I., 1966, Olej, 65 cm x 55 cm
|
|
Pavučina, 1968, Olej, 54 cm x 45 cm
|
|
Pri Dóme sv. Martina, 1967, Olej, 65 cm x 55 cm
|
|
Stará škola v Maríkovej, 1967, Olej, 54 cm x 45 cm
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zobrazené diela vlastní: súkromný majetok
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Neprešiel ani polrok od prvej samostatnej výstavy Imra Weinera Kráľa v SNG pri príležitosti umelcovej nedožitej storočnici, a Slovensko malo znovu možnosť zaspomínať si na výnimočného umelca. V modranskej galérii známok Arias & Vanda gallery sa uskutočnila ojedinelá výstava diel nášho jediného predstaviteľa surrealizmu. Jej originalita spočívala v mnohých faktoroch. V prvom rade prezentovala diela na Slovensku ešte nevystavované. Ďalej predstavila novú monografiu o I. Weinerovi Kráľovi, za účasti jeho jedinej dcéry Elise Champon, ktorá zapožičala diela I. W. - Kráľa a sprístupnila svoju korešpondenciu autorkám a určila tak charakter knihy. A v poslednom rade treba spomenúť neobyčajne krátke trvanie výstavy. V súlade s jej názvom sme mali možnosť vzhliadnuť diela len "jedno popoludnie". O to bolo toto stretnutie vzácnejšie.
Imrich Weiner-Kráľ je umelec, ktorý nemá paralelu v slovenskom umení. Patrí k mladšej vrstve zakladateľskej generácie nášho moderného umenia. Jeho tvorba je syntézou veľmi širokej výrazovej škály založenej na doslova európskom školení a umeleckom myslení 20-tych až 30-tych rokoch. Rozvíja osobitnú formu surrealizmu, ktorý sám nazýva "slovenský poetizmus". Nájdeme v ňom najmä motívy žien, kvetov, prírody, spoločnosti, Slovenska a Francúzska podané v snových súvislostiach. Jeho diela sú však, ako povedala Alma Münzová, citlivejšie a ľahšie, ako ťaživý sen surrealistov.
Nová monografia Imra Weinera Kráľa prináša dva pohľady na umelca. Prvý písala jeho súputníčka Alma Münzová ako lyrický popis Weinerovho života a tvorby, kde ho opisuje cez prizmu vlastných ale aj Elisiných spomienok. Dozvedáme sa tak aj o umelcovom súkromí, ktoré bolo úzko späté s tvorbou. Druhá časť textu je písaná zo strany kunsthistoričky Dagmar Srnenskej. Ani ona sa však neobmedzuje len na holé fakty, ale postupuje skôr rozprávačsky. Kniha obsahuje množstvo reprodukcií a citátov zo súkromných listov, takých cenných pre pochopenie osobnosti I.W. K, pretože ponúka možnosť nahliadnuť dovnútra umelcovho sveta. Svojou formou je určená skôr laickému čitateľovi, jej prínos nie je v teoretickom bádaní diela, ale je ďalším cenným počinom pre zaplátanie diery vzniklej v totalizme.
|
|
|
|
|
|
|
|