|
|
|
|
|
|
|
|
|
Talianske inšpirácie Ernesta Zmetáka
|
1 2 3 4 5 6 Všetky
|
|
|
|
|
|
|
|
Zátišie s rybami. Capri, 1947, Olej, 34 cm x 48 cm
|
|
Rímska krajina (Via Vitelle), 1947, Olej, 45 cm x 62 cm
|
|
Krajina od Ríma, 1947, Akvarel, 33 cm x 48,5 cm
|
|
Zátišie s rybami. Capri II., 1947, Olej, 46 cm x 58 cm
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Miesto konania výstavy: SNG, Vodné kasárne
Trvanie výstavy: 23. máj 23. jún 2002
Kurátor výstavy a autor katalógu: PhDr. Ján Abelovský, CSc.
Usporiadatelia: Taliansky kultúrny inštitút a Slovenská národná galéria
Z časti retrospektívna výstava Ernesta Zmetáka (1919) prináša na svetlo mnoho dosiaľ nepublikovaných a nevystavovaných obrazov z ateliéru autora. Už šiesta monotématická výstava na tému Talianska zhŕňa všetky aspekty umelcovho vývoja tvorivého aj obsahového a explicitne stanovuje talianske inšpirácie za jeden z najvýznamnejších faktorov v diele Ernesta Zmetáka.
Ernest Zmeták, jeden z najvýznamnejších slovenských výtvarníkov, patrí medzi posledných žijúcich mohykánov generácie druhej svetovej vojny alebo ročníku 1919. Výtvarná kritika ho zvykne označovať za most medzi zakladateľskou generáciou a nástupom druhej polovice dvadsiateho storočia. Svoje miesto v dejinách slovenského výtvarného umenia si vydobyl jasnou a sústredenou cestou a od počiatkov vyhraneným názorom. Ernest Zmeták je jedným z najvšestrannejších výtvarníkov je výborný kresliar, no jeho tvorba sa pohybuje prevažne v maľbe a monumentálnej tvorbe. Okrem toho zasiahol aj do vývoja grafiky a ilustrácie.
Jeho vývoj sa začína v kresliarskom kurze K. Harmosa. Prostredníctvom jeho nástupcu sa prihlasuje na AVU v Prahe, kam ho aj prijali no vďaka politickej situácii, nie je možné, aby na školu nastúpil. Preto sa vydáva na VŠVU do Budapešti, práve keď na školu nastupuje ako profesor aj Vilmos Aba - Novák. Ten rozhodujúcim spôsobom zapôsobil na mladého študenta už pri svojom nástupnom prejave. Svojou pocézannovskou orientáciou a akcentom výuky na taliansku renesanciu ( prevažne rannú) vťahuje študentov na svoju cestu. Po tomto školení prichádza Zmeták na Slovensko ako hotový výtvarník so (vtedy ako jediný) zameraním na monumentálnu tvorbu. Medzi generačných druhov sa však nikdy nezaradil. Jeho smerovanie bolo upriamené na Taliansko a Cézanna, kdežto tu prevládala inšpirácia Francúzskom, poimpresionistickou maľbou, Picassom a španielskou skupinou. Väčšina tunajších maliarov dáva prednosť citovému a zmyslovému vnímaniu diela. Zmeták sa však rozhodne orientuje racionalistickou vecnosťou kdesi na cestu výdobytkov Fullu a Galandu. Napriek tomu ešte pociťuje potrebu dovzdelávať sa a preto sa prihlási na Oddelenie kreslenia a maľovania SVŠT v Bratislave večerný akt u G. Mallého, kreslenie a maľovanie u M. Schurmanna a grafiku u A. Struhára. Pedagógovia ho už ďalej neusmerňujú, berú ho ako vyhraneného výtvarníka. Nasledujú prvé výstavy a ohlasy. Neskôr sa na školu vracia ako asistent Fullu.
Napriek tomu, že Zmetákova tvorba je už v ranných fázach vyprofilovaná, je možné badať mierne posuny výrazu v jednotlivých životných fázach. Je niekoľko miest, ktoré významne zasiahli do maliarovho diela. Sú to, samozrejme Budapešť a Bratislava, v ´48 Gemer, ´50-53 Orava, ´54-56 Košice, ´57-61 Červený Kameň a od ´47 sústavne a pravidelne Taliansko. Taliansko v sebe obsahuje hneď tri vplyvy: po 1. zaujatie talianskym trecentom a quattrocentom, po 2. moderné talianske umenie bez otročenia cudzím vzorom. Tým sa myslia také mená ako Chirico, Morandi, Carrá alebo Boccioni. A po 3. je to najmä bohatá skladobnosť krajiny, ktorá ponúka umelcovi plné využitie základných princípov jeho tvorby. Tak sme sa dostali k jadru veci. Princípy, ktoré následne načrtnem sú pozorovateľné aj na prebiehajúcej výstave, napriek tomu, že dosť veľká časť je venovaná autorovej poslednej tvorbe.
Ernest Zmeták sa v oblasti témy pohybuje v rozmedzí figúra figúra a krajina krajina, pričom postupom času u neho prevládajú žánrové výjavy na pozadí mestského prostredia. Sleduje pevnú empirickú výstavbu objemov a pravdu tvaru, ktorá vychádza z geometrického jadra. Je tu jasné komponovanie podľa cézannovskej skúsenosti. Vysoký horizont a bohaté členenie nechávajú priestorovo vyznieť bližšie nedetailizovaným objektom. Vývoj od tenších vrstiev k pastóznemu nanášaniu farieb vedie pri niektorých dielach ku skicovitosti. Čo často môže byť determinované autorovým postojom, dielo vždy dotvoriť na mieste. Farebnosť definujú sýte farby spočiatku chladné. Postupne prechádza k teplej palete, aby svoju tvorbu ukončil v jemných pastelových tónoch.
Výstava Talianskych inšpirácií je esteticky kvalitný chronologický výber diel maestra slovenského umenia. Spolu s autorom sa môžete vybrať cestami po Taliansku, ktorými prechádzali už umelci 18. storočia, a môžete sa nechať unášať atmosférou nadýchaných umeleckých diel.
Na koniec si ešte pripomeňme aj Zmetákov prínos do slovenského zberateľstva, ktorému sa intenzívne venuje už dlhé roky. V roku 1980 bola z jeho zbierky vytvorená stála expozícia umenia 16. - 20. storočia v galérii v Nových Zámkoch.
|
|
|
|
|
|
|
|